.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تداوم اهمال‌کاري متوليان با تعدد سرمايه‌گذاران؛
بلاتکلیفی 12 ساله 94 هزار سرمایه‌گذار خرد پتروشیمی گلستان تمامی ندارد
شمال نیوز : با اين حال به رغم استقبال گلستاني‌ها بعد از گذشت 12 سال اين طرح در سکوت رسانه‌اي متوقف مانده است و سرمايه‌گذاران آن در بلاتکليفي به سر مي‌برند. ....
شمال نیوز / الهه قهرمان : صادرات مواد فرآوری شده و غیر نفتی به دست آمده از صنایع پتروشیمی همواره مورد توجه خاص سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است و در سال‌های اخیر نیز به این مهم توجه ویژه‌ای شده است. در همین راستا در سال 85 کلنگ پتروشیمی گلستان با سرمایه‌گذاری 94 هزار سرمایه‌گذار خرد به منظور رونق صادرات غیرنفتی، تولید اوره و آمونیاک، اشتغال زایی و افزایش تولید داخلی بر زمین زده شد. به رغم اینکه امید می‌رفت پتروشیمی گلستان افتتاح شود و توسعه اقتصادی را با خود به گلستان بیاورد، اما این پروژه مهم بعد از 12 سال همچنان اسیر رکورد است و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

پروژه اقتصادي پتروشیمی گلستان با هدف تولید سالیانه 677 هزار تن امونیاک و1073 تن کود اوره با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی وشرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 85 کلنگ زني شد. اين طرح که در رديف يکي از برنامه‌هاي کارخانجات صنعتی محصولات پتروشیمی قرار مي‌گيرد قرار بود بعد از راه‌اندازي کلیه مواد، فراورده‌های فرعی و مشتقات  پتروشیمی را توليد کند. همچنین منجر به رونق فعالیت‌های تولیدی- صنعتی- بازرگانی در استان گلستان شود. طرحي که مصوبه هیأت وزیران در سفر اول هیأت دولت نهم به گلستان در سال 84 بود و در آذر سال 85 کلنگ مصوبه آن با حضور مسئولان عالی وزارت نفت به زمین زده شد و قرار بود در 36 ماه به مرحله بهره برداری برسد. از اين رو با توجه به مزيت‌هايي که اين طرح مي‌توانست براي گلستاني‌ها از قبيل رونق اقتصادي و اشتغال‌زايي قابل توجه مستقيم و غير مستقيم داشته باشد؛  94 هزار شهروند گلستاني تشويق به سرمايه‌گذاري شدند. آنها با هزار و يک آرزو و اميد عمده پس‌انداز خود را صرف خريد سهام پتروشيمي کردند و مسير توسعه استان قدم برداشتند.

ادامه اهمال‌کاري متوليان با تعدد سرمايه‌گذاران

 با اين حال به رغم استقبال گلستاني‌ها بعد از گذشت 12 سال اين طرح در سکوت رسانه‌اي متوقف مانده است و سرمايه‌گذاران آن در بلاتکليفي به سر مي‌برند. در اين خصوص يکي از شهروندان گلستاني که در اين طرح سرمايه‌گذاري کرده است به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« با اينکه پتروشيمي گلستان يکي از مهمترين طرح‌هاي اقتصادي اين استان شناخته مي‌شد و بعد از پروژه پتروشيمي اين استان چندين پتروشيمي در ديگر استان‌هاي کشور کلنگ‌زني و افتتاح شده است؛ اما همچنان خبري از زمان بهره‌برداري از پتروشيمي گلستان نيست.» وي که نميخواست نامش منتشر شود؛ مي‌افزايد:« پتروشیمی گلستان با 94 هزار سهامدار همچنان در خاموشی است و هییت مدیره پاسخ روشنی به سوالات وابهامات موجود در خصوص این پروژه به سهامداران ارائه نمی‌دهد.» اين نيز درحالي است که هيئت مديره موظف هستند در رابطه با پتروشيمي گلستان شفاف سازی کند. اين سرمايه‌گذار خرد ادامه مي‌دهد:« متاسفانه با توجه به اينکه تعداد سرمايه‌گذاران زياد است؛ حق رای دادن در مجامع را ندارند. چرا که اغلب آنها سهام‌دارانی هستند که فقط یک درصد در این پروژه بزرگ سهیم هستند و به همین علت نمی‌توانند تصمیمي بگیرند.»

بهانه توجيه نداشتن طرح براي توقف

حالا با اين حال که هنوز مشخص نيست چه آينده‌اي پيش‌روي مهمترين پروژه اقتصادي گلستان باشد، رییس هییت مدیره پتروشیمی گلستان با اشاره به اينکه افتتاح پتروشيمي گلستان براي 3 هزار نفر اشتغال‌زايي مي‌کند، مي‌گويد:« استاندار گلستان قول داده‌اند که مشکلات پتروشیمی را حل کنند و همه مسئولان نيز برای اجرای این پروژه عزمشان را جزم کنند تا این پروژه به عنوان اولويت فعاليت‌هاي اقتصادي استان هرچه سريع‌تر به مرحله اجرايي و بهره برداري برسد.» التفات کامیاب مشکلات اصلی پتروشیمی گلستان را تسهیلات ارزی مي‌داند و مي‌افزايد:« علاوه بر کمبود منابع مالي مسائلي همچون محدوديت‌هاي زيست محيطي، نداشتن توجیه اقتصادی و غيره نيز به کند شدن این پروژه دامن زده است. با اين حال مهمترين مشکل این پروژه مالی و اعتباری است. بنابراين اگر مسئولان استان برای دریافت تسهیلات ارزی پتروشیمی تلاش نکنند این پروژه به همین حالت باقی می‌ماند.» گفته مي‌شود که پتروشيمي گلستان بعد از گذشت بيش از 12 سال اکنون تنها 18 پيشرفت فيزيکي دارد و سرنوشت سرمايه‌هاي سرمايه‌گذاران خرد هم در هاله‌اي از ابهام است.

باز هم نياز به سرمايه‌گذاران است

به رغم اينکه 94 هزار گلستاني در اين طرح سرمايه‌گذاري کرده‌اند، اما گفته مي‌شود که توسعه صنعت پتروشیمی به جذب بیشتر سرمایه نیازمند است و براي باز کردن اين گره کور بايد سرمایه سرمايه‌گذران خارجي جذب شود. مسئولان گلستاني معتقد هستند که اين صنعت را نمي‌توان تنها با سرمايه‌داخلي توسعه دارد و لازم است براي جذب سرمايه خارجي برنامه‌ريزي و تلاش کرد. علاوه بر اين با توجه به اينکه رییس هییت مدیره پتروشیمی گلستان از اين طرح به عنوان پروژه‌اي غير اقتصادي براي گلستان ياد مي‌کند؛ کارشناسان معتقدند که راه اندازی بخشهای مختلف صنعت پتروشیمی می‌‎تواند در توسعه اشتغال بسیار محرک باشد و در اين راستا دولت باید تسهیلات ویژه‌ای را براي صنعت پتروشیمی در نظر بگيرد. چرا که این صنعت دارای ظرفیت‌های فراوانی است و در اين راستا نور محمد تربتی نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد:« ادامه پیگیری طرح بزرگ پتروشیمی گلستان نیازمند جذب سرمایه گذار است. با اينکه قرار بود اين طرح توسط بخش خصوصی اجرایی شود و با توجه به اينکه در ابتداي کار موسسان شرکت پتروشيمي گلستان موفق به دریافت وام برای ادامه ساخت نشدند، اين همه سال سرمايه‌ مردم اسير بلاتکليفي شده است.»  درحال حاضر سید مناف هاشمی، استاندار گلستان معتقد است که پتروشيمي گلستان بعد از رکود 12 ساله باز هم به زمان زيادي براي اجرايي شدن نياز دارد. معضلي که خود از ناديده گرفته شدن صنعت در اين استان حکايت دارد. درحال حاضر بيکاري و مشکلات معيشتي به گفته کارشناسان بيش از 90 درصد مشکلات گلستاني‌ها را  تشکيل مي‌دهد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.